HANDLEIDING OM TE STARTEN

De Gijsbrecht van Amstel is een klassieker. Dat is niet voor niets. Dat komt onder andere omdat in de tekst veel verschillende dingen voorkomen die vragen oproepen. Een paar voorbeelden: Wanneer ben je held? Hoe zat het gezin van de Van Amstels in elkaar? Welke verhaalelementen jatte Vondel van andere schrijvers? Wie kwamen er kijken naar de voorstelling in 1638? Wat is dat toch met die arrogantie van Amsterdam?

Jullie gaan in groepjes een onderdeel van de Gijsbrecht onderzoeken en de resultaten ervan laten jullie daarna zien aan elkaar of aan ouders, broers, zussen, docenten en/of leerlingen uit andere klassen. Op die manier komen anderen ook meer te weten over de Gijsbrecht.

Hier vinden jullie informatie die handig is om er zo nu en dan bij te pakken. Lees het door en ga daarna vooral aan de slag. Veel plezier en succes!

Planning

infographic handleidingJullie hebben – als het goed is – gekozen wat je gaat onderzoeken. Dat doe je deels individueel (zodat je eerst even zelf nadenkt en ideeën vormt) en deels samen met je groepje (omdat je samen vaak weer tot nog betere ideeën komt). Elk onderzoek bestaat uit een aantal onderdelen. Bij elk onderdeel staan 3 dingen: of je het individueel of samen maakt, hoe lang je er ongeveer mee bezig bent en wat je moet inleveren na elk onderdeel.

Soort onderzoek & begeleiding Hoosh

De manier van onderzoek die jullie doen, heet artistiek onderzoek. Daarom resulteren de onderzoeken in een kunstwerk, performance, scène, film, lied of dans (en niet in een verslag). Wanneer jullie je onderzoek grotendeels afhebben, komen docenten van Hoosh om met jullie aan de slag te gaan. Zij gaan kijken op welke manier jullie kunstwerk, performance, scène, film, lied of dans nog aangescherpt kan worden. Pas nadat jullie je werk hebben laten zien aan publiek, geven jullie een antwoord op de onderzoeksvraag.

Inleveren en beoordelen

Bij alle onderdelen staat aangegeven wat je moet maken. Wat belangrijk is, is dat je een document hebt waarin je alle opdrachten verzamelt. De docent van jouw school doet de beoordeling.

Informatie voor docenten:

Elke school kent zo zijn eigen manieren om werk in te laten leveren. Spreek zelf af met de leerlingen hoe ze het werk inleveren. Let op: op de dag dat de docenten van Hoosh komen, moeten de leerlingen het werk kunnen laten zien aan hen.

Het beoordelen van de onderzoeken laten wij ook aan u over. Wij sturen u een rubric toe die u naar eigen inzicht kunt inzetten. De docenten van Hoosh kunnen aangeven hoe het proces op de dag dat zij met de leerlingen hebben gewerkt, is verlopen. Dit kunt u eventueel meenemen in de beoordeling.

Verkort onderzoek / Eindopdracht

Sommige leerlingen doen niet het hele onderzoek maar ronden het onderzoek al af na de inspiratiefase. Het gaat dan meestal om leerlingen die CKV al afgerond hebben of om leerlingen die gymnasium volgen. Deze leerlingen maken in plaats van het hele onderzoek de eindopdracht die geformuleerd staat na de Inspiratiefase. Vraag aan je docent of dit voor jou geldt. Als je het hele onderzoek doet, maak je geen eindopdracht.

Informatie voor docenten:

Geef duidelijk aan of de leerlingen het onderzoek afronden met de eindopdracht na de inspiratiefase of met het hele onderzoek.  

Voor iedereen vooraf

Tijdens de kick-off van het project heb je gekozen voor een van de onderzoeken. Het is echter wel handig als jullie vooraf dezelfde kennis hebben over Vondel en de Gijsbrecht. Daarom starten jullie met een paar opdrachten die iedereen maakt. Hier ben je ongeveer 50 minuten mee bezig. Op de website heet dit onderdeel Voor iedereen vooraf.

Informatie voor docenten:

De leerlingen kunnen met dit onderdeel zelfstandig aan het werk, het is ook mogelijk de opdrachten klassikaal te maken.