GIJSBRECHT: DE TRAILER!

De Gijsbrecht bezit alle ingrediënten voor een waanzinnig (historisch) Hollywood-spektakel: spanning, spionage, liefde, geweld en verraad, en ook nog eens dramatisch maar hoopvol einde. Mocht die film er ooit komen, dan zal er uiteraard een script, regisseur, acteurs, een budget én geschikte speellocaties moeten worden gezocht. Maar uiteraard is er ook behoefte aan een prikkelende trailer. Het maken van een goede trailer is echt een vak apart! Want hoe prikkel je de nieuwsgierigheid van het publiek, zonder al te veel weg te geven van het verhaal? Welke trucs kan je gebruiken? Welke rol spelen de muziek en de teksten die je gebruikt?

Onderzoeksvraag

In dit onderzoek probeer je een antwoord te vinden op de volgende vraag:

Hoe zou een ideale filmtrailer van Gijsbrecht van Amstel er uitzien qua opbouw en inhoud, zodat mensen nieuwsgierig worden om naar deze film te komen?

Ter voorbereiding op het onderzoek geef je een antwoord op de volgende vragen. Het kan zijn dat je nog niet alles kunt beantwoorden. Probeer zo volledig mogelijk te zijn.

Vragen:

  1. In een onderzoeksvraag staan begrippen die belangrijk zijn. Als je onderzoek doet, moet je deze operationaliseren. Dat betekent dat je gaat beschrijven hoe je die begrippen moet interpreteren, wat je precies bedoelt met deze begrippen. In deze onderzoeksvraag staat bijvoorbeeld ideale filmtrailer. Zulke begrippen moet je toelichten. Wat bedoel je met ideale en filmtrailer?
    1. Welke begrippen in jouw onderzoeksvraag zijn belangrijk?
    2. Verduidelijk de begrippen door ze toe te beschrijven, toe te lichten en te definiëren.
  2. Als je vraag goed leest, zie je dat je een aantal stappen zal moeten zetten om de vraag te kunnen beantwoorden. Maak een schema van de stappen die je denkt dat je moet zetten om deze vraag te beantwoorden.
  3. Nog voor je een onderzoek echt gaat uitvoeren, heb je meestal wel een idee wat de uitkomst van het onderzoek zal zijn (de hypothese). Wat denk je dat het antwoord op deze vraag zou kunnen zijn?

Afronding Onderzoeksvraag:

Document waar vraag 1, 2 en 3 beantwoord zijn.

Kunstwerk

Dit kunstwerk dient als inspiratie voor jullie onderzoek en geeft een idee van hoe jullie eindwerk eruit kan komen te zien.

‘Michiel de Ruyter’ is een Nederlandse, historische avonturenfilm uit 2015, met Frank Lammers in de titelrol. Hoewel de kritieken destijds niet allemaal even lovend waren, stroomde het publiek in grote getalen toe.

Michiel de Ruyter en Joost van den Vondel waren tijdgenoten, maar het is daarnaast niet moeilijk om ook een verband te zien tussen te zien tussen de film en het verhaal van Gijsbrecht. Zo bestaat er rond beide figuren een discussie of ze nou wel of niet als ‘held’ moeten worden gezien. En net als bij de voorstelling van Joost van de Vondel, dreigde ook de première van de film verstoord te worden.  De actiegroep ‘Michiel de Rover’ zag Michiel de Ruyter vooral als beschermheer van de Nederlandse slavenhandel en wilde gaan betogen bij de ingang van het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Dat laatste is ze echter niet gelukt:  een groep van oud-mariniers dreigde de demonstranten het water in te gooien, en pas na tussenkomst van de politie verliep de feestelijke première uiteindelijk als gepland.

Bekijk hier Michiel de Ruyter, de trailer

Vorm

Het onderzoek dat jullie doen resulteert in een artistieke en kunstzinnige uiting: een scène, lied, dans, kunstwerk, film, kunstzinnige interventie, installatie. Hierna volgt een beschrijving met richtlijnen van wat jullie gaan maken.

Een flitsende trailer van maximaal 2 minuten voor de Gijsbrecht van Amstel, waarbij je gebruik maakt van een aantal (montage)trucjes die in vrijwel alle trailers van zogenaamde ‘blockbusters’ gebruikt worden.

Tijd & samenwerking

Je werkt in totaal 8 lesuren aan dit onderzoek. Sommige delen maak je individueel, sommige onderdelen in een groep. Hieronder een weergave hoe het tijdspad er uit kan zien.

*Onderzoeksvraag + Oriëntatiefase + Inspiratiefase:

Tijd: 3 lesuren

Hoe: individueel

Inleveren: document met verschillende opdrachten

*Zelf aan de slag + Reflectie:

Tijd: 4 lesuren

Hoe: groep

Inleveren: verschillende materiaal, onder andere 

*Beantwoording onderzoeksvraag

Tijd: 1 lesuur 

Hoe: groep

Inleveren: eindtekst of filmpje

Het laatste lesuur kun je inzetten waar dat nodig is.

STAP 1: Oriëntatiefase

In de oriëntatiefase ga je je inlezen in het onderwerp. Dit doe je door verschillende bronnen te bestuderen en vragen te beantwoorden. De antwoorden maak je in een document dat je na afloop inlevert. 

Bron 1: top 10 best movie trailers

Als je een trailer gaat maken is het handig om je wat te laten inspireren door te kijken naar bestaande trailers of naar specialisten die uitleggen hoe je het beste te werk kunt gaan. Op Youtube zijn ontelbaar veel best of-lijstjes te vinden en uiteraard zit daar ook een lijst bij met zogenaamd ‘beste trailers’. Of je het eens bent met de lijst doet niet zo ter zake, maar kijk en luister vooral eens naar de toelichting van de samensteller.

Vraag:

  1. Bekijk de top 10 en selecteer vijf elementen die je ook wil gaan inzetten bij het maken van de eigen trailer. Benoem per element waarom deze zeer geschikt is bij het maken van een trailer over de Gijsbrecht.

Bron 2: hoe maak je een goede trailer?

Trailermaker John Piedot vertelt over het belang van een goede vertelstructuur, de muziek en bruikbare dialogen maar ook over het verschil tussen de Amerikaanse en Engelse markt.

Vraag:

2. Vat samen wat hij vertelt in dit fragment.

Bron 3: ‘How to make a blockbuster trailer’

Het maken van een trailer is uiteraard een hele klus, maar tegelijkertijd is het ook een soort trucje, waarbij de makers rekening houden met een aantal regels en wetmatigheden.

Vraag:

3. Bekijk de bron en benoem 5 trucjes die trailermakers vrijwel altijd gebruiken om het publiek te verleiden om een kaartje te kopen voor de volledige film.

Bron 4:  wat is een greenscreen en wat kan je ermee?

Naast het gebruik van kostuums en rekwisieten zou je ook nog gebruik kunnen maken van het zogenaamde groene doek. Het is een leuke manier om een gespeelde scène te verplaatsen naar een andere tijd of locatie.

Vraag:

4. Op welke manier zouden jullie een groen doek kunnen inzetten?

Afronding Oriëntatiefase:

Schrijf de antwoorden van vraag 1 t/m 4 onder elkaar in je document. Noem het document Oriëntatiefase.

STAP 2: Inspiratiefase

In de inspiratiefase doe je inspiratie op voor je eigen maakproces. Wat doen andere kunstenaars, of wat hebben andere kunstenaars te vertellen? Ook nu staan er weer vragen bij elke bron. Noteer de antwoorden op het document waar je in werkt.

Bron 5: samenvatting van de Gijsbrecht

Voor deze opdracht is het natuurlijk van belang dat je in hoofdlijnen het verhaal van de Gijsbrecht goed kent. Lees de tekst of samenvatting nog eens (globaal) door. In dit korte filmpje van Alphaman zien jullie een samenvatting van de Gijsbrecht.

Vragen:

5. Noteer de belangrijkste personages en verhaalelementen die je wilt laten terugkomen in de trailer.  Bestudeer het verhaal met een ‘visuele’ bril: welke beelden komen er bij jou naar boven.

6. Wie laat je terugkomen in de trailer? Beschrijf in een paar woorden de belangrijkste kenmerken van deze personages.

7. Beschrijf 5 spannende en/of emotionele momenten uit het verhaal. Wat maakt juist deze momenten geschikt voor een trailer?

Bron 6:  spannende teksten

Naast beelden is het ook belangrijk om wat belangrijke teksten of dialogen te verzamelen die je mogelijk wilt integreren in de uiteindelijke compilatie van scènes/beelden.  Maak een selectie van teksten die mogelijk bruikbaar zijn binnen een trailer. Maak een duidelijk onderscheid tussen teksten die worden uitgesproken door een personage (Gijsbrecht: Je móet me vertrouwen Badeloch!’) en teksten die moeten worden ingesproken door een voice-over (“Is Gijsbrecht een held of een naïeve dromer?” ).

Vraag:

8. In de Gijsbrecht zitten 5 belangrijke monologen. Lees de monologen en kies zinnen die jullie volgens jou kunnen gebruiken.

Bron 7: wat is een storyboard en hoe maak je er één?

In de volgende bron wordt uitgelegd wat de functie is van het maken van een storyboard. Het  voorkomt onder andere veel onnodig opnamemateriaal en maakt het monteren een heel stuk eenvoudiger.

Vraag:

9. Wat is nog meer de functie van het maken van een storyboard en waarom werken filmmakers daar eigenlijk altijd mee?

10. Maak een storyboard van de trailer zoals jij hem voor je ziet. Je kunt tekenen, maar je mag ook andere technieken gebruiken zoals het maken van een collage of een fotostrip.

11. Wat zijn jouw ervaringen met filmen? Heb je ervaring met editen, met acteren, met geluid opnemen? Vertel!

Afronding Inspiratiefase: 

Samenvatting van vraag 5 t/m 8. Deze vraag is belangrijk in de volgende fase.

Storyboard van de trailer (vraag 10). Digitaliseer deze.

Rond je hier het onderzoek af, maak dan de EindopdrachtDoe je gewoon het hele onderzoek, ga dan verder naar de volgende fase Zelf aan de slag. Je maakt dan niet de Eindopdracht.

Eindopdracht: Werk je storyboard uit tot een stripverhaal. Je kan dat doen in de vorm van een fotostrip, in getekende vorm of op een geheel andere wijze. 

STAP 3: Zelf aan de slag

In deze fase gaan jullie als groep aan de slag. Je maakt schetsen, repeteert, onderzoekt et cetera. Ofwel: je maakt keuzes. Alles wat jullie doen, documenteer je in het werkdocument. Jullie maken foto’s, filmpjes of korte beschrijvingen van wat jullie doen. Op deze manier leggen jullie het maakproces vast. Maar eerst is het belangrijk om te zien wat jullie afzonderlijke ideeën waren.

Opdracht om informatie uit te wisselen:

  1. Jullie hebben afzonderlijk een hypothese geformuleerd, een mogelijk antwoord op de onderzoeksvraag. Lees je hypothese voor elkaar voor.
  2. Jullie gaan een trailer maken die te zien is vooraf aan de voorstelling. Laat elkaar de storyboards zien die iedereen gemaakt heeft. Vertel elkaar hoe je te werk bent gegaan en wat je ideeën waren. Kunnen jullie al een richting aangeven?
  3. Bespreek met elkaar tegen wat jullie ervaringen zijn met het maken van film: wat kan je al, wat wil je leren?
  4. De trailer wordt natuurlijk getoond aan het publiek. Het is de bedoeling dat jullie het tonen ervan op een theatrale wijze doen. Jullie zijn bijvoorbeeld de acteurs die kort iets vertellen over de rollen die ze gespeeld hebben, of de producenten die vertellen waarom dit zo’n belangrijk verhaal is. Kijk of er al ideeën zijn.

Opdracht om de kunstwerken te maken:

5. Maak een concept voor jullie trailer. Dat houdt in dat je eerst een storyboard maakt.. Het is de bedoeling dat jullie de verschillende ideeën bij elkaar brengen (het is NIET de bedoeling dat jullie het ‘beste’ storyboard kiezen, jullie maken een nieuwe). Beschrijf in dit concept ook de taakverdeling en de lijst met spullen die jullie nodig hebben. Beschrijf tot slot hoe jullie de trailer theatraal presenteren. Gebruik de onderstaande checklist bij het maken van het concept.

  • Bepaal eerst de ‘stijl’ en vormgeving van jullie trailer. Niet op iedere school is een uitgebreid kostuumhok beschikbaar en voor een historisch verantwoorde weergave is sowieso veel creativiteit nodig. Kijk wat haalbaar is, maar probeer wel consequent te blijven in de keuzes die gemaakt worden. Tip: met simpele rekwisieten kan je al een heel eind komen. Denk bijvoorbeeld aan een typische ‘kraag’ die in de 17e eeuw veel gedragen werd. Met papier, stof of een oude (witte) feestslinger kom je al een heel eind!
  • Bespreek met elkaar de techniek die jullie gaan gebruiken voor de uiteindelijke montage. Maak gebruik van elkaars talent en schroom ook niet om gebruik te maken van bestaande trailer-formats zoals die via iMovies beschikbaar zijn. Dit kan heel veel tijd schelen en die tijd zullen jullie nodig hebben!
  • Maak een hele strakke planning. Gebruik een schema waarin alle werkzaamheden worden verdeeld over het beschikbare aantal lessen. Wie heeft er nog tijd en zin om ook thuis nog aan jullie trailer te werken? Let op: het maken van een kort filmpje kost altijd veel meer tijd dan je denkt. Er zijn veel mensen bij betrokken en als het filmen voltooid is, begint het werk eigenlijk pas echt.

Opdracht om het proces vast te leggen:

6. Maak minimaal 3 filmpjes (timelabs) van jullie werkproces in verschillende fasen. Op deze manier kun je laten zien hoe jullie vorderingen maken. Deze video’s zijn voor je docent (en de docenten van Hoosh) een duidelijke weergave van jullie proces, hierin kunnen ze jullie voortgang duidelijk zien.

7. Maak een eerste versie van de trailer. Kijk voortdurend naar het doel van deze opdracht: hoe kan je een denkbeeldig publiek in minder dan 2 minuten nieuwsgierig maken om te komen kijken naar de volledige uitvoering van de Gijsbrecht, zónder dat je al te veel van het verhaal prijsgeeft.

Afronding Zelf aan de slag:

Lever het concept in.

Lever de 3 timelabs in.

Lever versie 1 van de trailer in.

STAP 4: Reflectie

Jullie hebben een voorlopige uitvoering gemaakt, een zogenaamde ‘generale repetitie’ van jullie werk. Jullie kunstwerk, performance, scène, film, lied of dans is af en kan aan het publiek getoond worden. Op de dag van de echte presentatie komen er echter nog docenten van Hoosh om de laatste puntjes op de i te zetten. Beschrijf nu in 200-300 woorden de onderstaande vragen. De docenten van Hoosh moeten weten wanneer ze komen helpen hoe jullie naar je eigen werk kijken. Ook kun je de docenten gericht om hulp vragen.

Vragen:

  1. Kijk jullie eindfilm gezamenlijk terug. Over welke (artistieke) keuzes die jullie hebben gemaakt zijn jullie heel tevreden? Hoe komt dat?
  2. Aan welk deel van het kunstwerk, performance, scène, film, lied of dans zouden jullie nog verder willen werken?
  3. De docent van Hoosh komt om jullie verder te helpen. Formuleer drie vragen waar jullie hulp bij zouden willen of beschrijf elementen uit jullie kunstwerk, performance, scène, film, lied of dans waar jullie nog feedback op willen

Afronding Reflectie:

Lever de geschreven tekst van 200-300 woorden waarin de antwoorden op de vragen gegeven worden.

STAP 5: Beantwoording onderzoeksvraag

Het onderzoek is gedaan en jullie performance heeft plaatsgevonden. Formuleer hieronder je antwoord op de onderzoeksvraag. Hiervoor maak je gebruik van:

  • de hypothesen
  • de door jullie gegeven antwoorden op andere vragen in dit document
  • met de ervaringen die je hebt opgedaan tijdens het maakproces van het kunstwerk

Je antwoord bestaat uit minimaal 300 en maximaal 400 woorden of uit een filmpje van 2 à 3 minuten.

Onderzoeksvraag:

Hoe zou een ideale filmtrailer van Gijsbrecht van Amstel er uitzien qua opbouw en inhoud, zodat mensen nieuwsgierig worden om naar deze film te komen?

 Afronding Beantwoording onderzoeksvraag:

Lever de geschreven tekst van 300-400 woorden of een filmpje van 2 à 3 minuten in waarin de antwoorden op de vraag gegeven worden.