Hoosh heeft in samenwerking met het Jacob-Roelantslyceum een speciaal op maat gemaakt KUA-programma gegeven met de onderzoeken van De Première als uitgangspunt.

De dag bestond uit een introductie met theorie over de Gijsbrecht van Aemstel waarbij de volgende onderwerpen aan bod kwamen:

  • Kunst en religie, levensbeschouwing
  • Retorica en affectenleer
  • Ontworsteling aan ‘ambacht’; naar ‘artes liberales’
  • Aristoteles
  • Theaterspektakel
  • Stadsschouwburg van Amsterdam
  • Rederijkerskamers (bijvoorbeeld Vondel); kluchten en
  • Tragedie, spektakelstukken;
  • Amsterdam ‘centrum wereldhandel’

Vervolgens gingen de leerlingen aan de slag met de onderzoeken Wreedheden en Emblemen die resulteerden in korte performances die de leerlingen aan elkaar lieten zien.

Elke performance/werk werd nabesproken op:

  1. Voorstelling: Wat is er te zien?
  2. Inhoud: Waar gaat het werk over? Wat is het onderwerp? Wat is de boodschap/diepere betekenis?
  3. Vormgeving: hoe wordt de voorstelling vormgegeven (spel/beeld)?
  4. Materialen: Welke materialen zijn er gebruikt?

Ook werd de performance van Wreedheden nog nabesproken op barokke kenmerken en de performance van Emblemen op verborgen boodschappen en verwijzingen.

Een geslaagde samenwerking wat Hoosh betreft!