NIEUWS

Hoosh is CORONAPROOF

De middelbare scholen starten gedeeltelijk weer op en de vaksecties kunnen voorzichtig plannen maken voor volgend schooljaar. Hoosh heeft in de afgelopen maanden niet stilgezeten en we hebben ons prachtige nieuwe project De Première rondom de Gijsbrecht aangepast, zo dat de deelnemende leerlingen, docenten en acteurs veilig kunnen samenwerken. Wat betekent dat in de praktijk?

Hoe maken we de voorstelling Gijsbrecht ‘coronaproof’?

  • Allereerst zal de voorstelling in plaats van voor één grote groep voor kleinere groepen gespeeld worden (het aantal is afhankelijk van de ruimte, wij schatten dat 40 personen haalbaar is). De voorstelling wordt dan eventueel meerdere keren gespeeld.
  • De onderzoeken waar de leerlingen zelfstandig aan werken (en die resulteren in een performance) zijn zo opgezet dat leerlingen anderhalve meter afstand kunnen houden.
  • Het is niet meer mogelijk de performances van de leerlingen in de voorstelling te verwerken, wel presenteren ze op een andere manier hun werk aan elkaar waardoor de anderhalve meter afstand gehandhaafd kan worden.

Hoe kunnen we het project De Première op school uitvoeren?

  • Kick-off: De groep van leerlingen wordt verdeeld in groepen (maximum van 15 leerlingen per groep). Elke groep krijgt online een kick-off van 30 minuten. Op deze manier kunnen we hen echt goed begeleiden en kunnen we vragen beantwoorden. Een andere mogelijkheid is dat we gewoon naar school komen en de presentatie geven in de klas. De leerlingen kiezen tijdens de kick-off met welk onderzoek ze aan de slag gaan.
  • De leerlingen werken in de lessen literatuur, Nederlands, ckv en eventueel thuis (8-10 lessen) aan hun onderzoeken. De onderzoeken zijn zo opgezet dat de leerlingen zelfstandig kunnen werken.
  • Hoosh komt naar school met docenten die elk een groep (maximum van 15 leerlingen per groep) onder hun hoede nemen en de leerlingen begeleiden bij het maken van performances. Deze tonen de groepen aan elkaar.
  • De leerlingen zien gezamenlijk de voorstelling Gijsbrecht.

De kracht van Hoosh Educatie is dat wij in staat zijn om mee te denken met d25501880-8071359-image-a-12_1583275201951e wensen en mogelijkheden van de school en maken we ieder project op maat. Als u geïnteresseerd bent in het project De Première maar niet weet hoe u dit moet aanpakken in tijden van Corona, neem dan vrijblijvend contact op met ninet@hoosheducatie.nl.

 

 

 

 

 

 

 

Interview met Lorentine en Ninet in Kunstzone#3

Kunstzone is een blad voor alle kunstvakdocenten en kunsteducatoren in en rondom het onderwijs. Het doel is docenten en educatoren te informeren over ontwikkelingen in de kunstvakken en over allerlei andere onderwerpen die daar direct en indirect mee te maken hebben. Kunstzone is een onafhankelijk vakblad met in elke editie een actueel en relevant thema en daaromheen artikelen, rubrieken en columns die voor iedere docent de moeite van het lezen waard zijn. In Kunstzone#3 is het thema kunstvakken en literatuur.

Leerlingen hijsen Vondel in een hip jasje

Ninet Kaijser en Lorentine van Tijn leerden elkaar kennen toen ze respectievelijk als docent tekenen en wiskunde en docent drama op dezelfde school werkten. Sinds vijf jaar zijn ze samen ook Hoosh Educatie en met flair maken zij lastig toegankelijke middeleeuwse teksten en zeventiende eeuwse klassiekers geschikt voor aansprekend, actueel theater. Kan dat wel en levert dat gemotiveerde leerlingen op?

Lees hier het hele artikel

Workshops en voorstelling op het Calvijn Groene Hart in Barendrecht

De leerlingen uit 5vwo van het Calvijn Groene Hart in Barendrecht namen afgelopen donderdag vandaag aan een workshop over Joost van den Vondels beroemde toneelstuk ‘Gijsbrecht van Aemstel’, waarna ze in de aula naar onze eigentijdse voorstelling Gijsbrecht hebben gekeken. De workshops van ongeveer 45 minuten vonden plaats voorafgaand aan de voorstelling en werden gegeven door Eva, Sebastiaan en Jasper, de acteurs van het stuk.

Voorstelling Gijsbrecht op het Scala Molenwatering in Spijkenisse

Hoosh heeft deze week een storm getrotseerd om de voorstelling Gijsbrecht te spelen op het Scala in Spijkenisse. Voor 140 leerlingen uit 5/6 vwo speelden Eva, Jasper en Sebastiaan alle rollen: van Badeloch tot Arend en Claris, van Gijsbrecht tot bode en van Willibrord en Vosmeer tot Gozewijn en Rafael. Om de kennis van de Gijsbrecht , van vooral de 6vwo leerlingen, op te halen heeft Hoosh een lesbrief aangeleverd die de leerlingen zelfstandig in een lesuur konden maken.

De Première op maat voor de KUA-klassen op Jacob-Roelantslyceum in Boxtel

Hoosh heeft in samenwerking met het Jacob-Roelantslyceum een speciaal op maat gemaakt KUA-programma gegeven met de onderzoeken van De Première als uitgangspunt.

De dag bestond uit een introductie met theorie over de Gijsbrecht van Aemstel waarbij de volgende onderwerpen aan bod kwamen:

  • Kunst en religie, levensbeschouwing
  • Retorica en affectenleer
  • Ontworsteling aan ‘ambacht’; naar ‘artes liberales’
  • Aristoteles
  • Theaterspektakel
  • Stadsschouwburg van Amsterdam
  • Rederijkerskamers (bijvoorbeeld Vondel); kluchten en
  • Tragedie, spektakelstukken;
  • Amsterdam ‘centrum wereldhandel’

Vervolgens gingen de leerlingen aan de slag met de onderzoeken Wreedheden en Emblemen die resulteerden in korte performances die de leerlingen aan elkaar lieten zien.

Elke performance/werk werd nabesproken op:

  1. Voorstelling: Wat is er te zien?
  2. Inhoud: Waar gaat het werk over? Wat is het onderwerp? Wat is de boodschap/diepere betekenis?
  3. Vormgeving: hoe wordt de voorstelling vormgegeven (spel/beeld)?
  4. Materialen: Welke materialen zijn er gebruikt?

Ook werd de performance van Wreedheden nog nabesproken op barokke kenmerken en de performance van Emblemen op verborgen boodschappen en verwijzingen.

Een geslaagde samenwerking wat Hoosh betreft!

 

De première van De Première op het Melanchthon Schiebroek

Dinsdag 28 januari was De Première op het Melanchthon een feit. Leerlingen uit 5vwo hebben overdag met docenten van Hoosh de laatste hand gelegd aan hun artistieke onderzoeken en de acteurs waren al vroeg in de middag aanwezig om hun voorstelling Gijsbrecht af te stemmen met enkele optredens van leerlingen. Het publiek kwam aan het begin van de avond en zag prachtige en interessante presentaties over Vondel en zijn Gijsbrecht. Van een #METOO-installatie, trailers, monologen, een lichtinstallatie, kaarten tot een rode loper-act en het journaal. Voorafgaand aan de voorstelling Gijsbrecht was er protest, net als bij de echte première, een protestsong, een rap en werd Gijsbrecht in 3 minuten gespeeld. De kop is er af voor ons en we kijken uit naar de volgende Première’s en voorstellingen van <em>Gijsbrecht</em>!